Software is een hulpmiddel. Het moet een proces ondersteunen. Wij hebben het altijd over het proces; daar ligt primair onze focus. Tot een klant afgelopen week aangaf: “Je moet eens gaan delen wat jullie aan software hebben. Bijna jammer dat andere zorgorganisaties dat niet weten…”
Goede raad is duur, dus daarom het volgende.
Capaciteitsmanagement in de zorg gaat over het proces van vraag van de cliënt, zorgontwerp, directe, indirecte en organisatie gebonden activiteiten, vaste en flexibele formatie, inkomsten en uitgaven. Een behoorlijk aantal elementen die allemaal in elkaar grijpen. Het één kan niet zonder de ander.
Je kan capaciteitsmanagement met behulp van een pen, papier en een rekenmachine uitvoeren. Wel een klus, maar het kan. Het wordt al makkelijker als je gebruik kan maken van Excel. Dat rekent makkelijk en snel. Maar het is foutgevoelig en bewerkelijk, want je hebt te maken aan een scala aan variabelen. Het makkelijkste en tevens het meest nauwkeurig is gebruik maken van een database.
Ruim 10 jaren geleden zijn wij vanuit L-Concept Consultancy begonnen met het ontwikkelen van C-Estimate. Zusterbedrijf Trajectory heeft de ontwikkeling opgepakt en in die 10 jaren uitgebouwd naar de applicatie zoals die nu is. C-Estimate gebruiken wij vooral als ondersteunende tool. Diverse zorgorganisaties maken gebruik van C-Estimate om alle mogelijke capaciteitsmanagement vraagstukken te beantwoorden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van koppelingen met een cliënt-, personeel- en financieel informatiesysteem. En dat van 1x per kwartaal tot realtime…
Wij kunnen er veel over schrijven. Veel beter is om eens naar C-Estimate te kijken. Een afspraak voor een demonstratie via Teams is dan een goede een optie. Die is zo gemaakt en kost helemaal niets.
En in januari 2021 doen wij tegen een sterk gereduceerd tarief een scan voor 1 team. Resultaat van de scan: zicht op de zorgvraag, zicht op alle noodzakelijke activiteiten, zicht op de vaste en flexibele formatie en zicht op de financiën. Dus grip op de bedrijfsvoering!
En nu hopen dat de klant gelijk krijgt: reacties zijn welkom…